De tafels van vermenigvuldiging, het blijft voor veel kinderen een eindeloos verhaal om ze alle 10 te leren. Die van 1 en 10 gaan wel, maar alles daartussen is een grote brei. Op school wordt de basis gelegd om een tafel te leren, maar thuis kun jij natuurlijk ook genoeg doen om je kind te helpen!

Het aanleren van de tafels is een vorm van automatiseren. Zo als het woord al zegt: het automatiseren van de tafels is het vlot kunnen oproepen van informatie die in het brein ligt opgeslagen. Om informatie te automatiseren is herhaling nodig. Véél herhaling. En wanneer de informatie voldoende is herhaald, is het een vast gegeven. Denk maar aan het sommetje 1 + 1. Als 3 jarige had je wellicht geen idee dat dat samen 2 is. Het is misschien wel 1000 keer tegen je gezegd in de jaren daarna. Je hebt die informatie opgeslagen en nu kun je zonder na te denken het antwoord geven op de som. Je hebt deze kennis geautomatiseerd.

Waarom is automatiseren zo belangrijk?

Het automatiseren van de tafels is ontzettend belangrijk voor de voortgang in het rekenonderwijs. In veel gevallen wordt er in groep 4 een basis gelegd met het aanleren van de tafels en wordt daar in groep 5 dieper op ingegaan. Ook worden de deelsommen aangeboden waarvoor de tafels een wezenlijke basis zijn. Als een kind de tafels niet beheerst in groep 5, komt het in de hogere groepen echt in de problemen. Enerzijds omdat de tafels van 1 t/m 10 ook de basis zijn voor moeilijkere sommen. Want als je niet weet wat 4 x 6 is, hoe ga je dan 14 x 6 uitrekenen? Anderzijds omdat er minder tijd is omdat er vanuit gegaan wordt dat kinderen deze basis beheersen.

Als een kind steeds herhaaldelijk optelt, zijn de tafels niet geautomatiseerd. Natuurlijk kan hij zo het antwoord wel berekenen, maar dit kost veel tijd en energie.

Hoe automatiseer je de tafels?

Herhalen, herhalen, herhalen is de boodschap. Want door herhaling blijft de stof hangen. Nu kun je dat net als vroeger doen door de tafels eindeloos te op te zeggen (wat een beetje achterhaald en ouderwets is – alhoewel niet minder effectief) maar je kunt natuurlijk ook leuke activiteiten samen met je kind doen om de tafels te halen beklijven. De leukste zet ik voor je op een rijtje.

Kamertje verhuren

Een van de favoriete activiteiten in mijn klas is kamertje verhuren. Met sommen! En je hebt er bijna niets voor nodig. Download de onderstaande afbeelding, en neem twee dobbelstenen en twee stiften in een verschillende kleur. Voor de tafels t/m 10 heb je een dobbelsteen met 10 vlakken nodig. Tip, bestel die bij Ali Express.

Je gooit twee dobbelstenen. Bijvoorbeeld 4 en 6. Je maakt nu de keersom 4 x 6= 24. Je zoekt nu op de kaart het getal 24 en daar zet je 1 streepje langs. Dan is de ander aan de beurt. Maakt jouw streepje het vierkantje vol? Dan kleur jij het vakje en mag je nog een keer gooien. Is de kaart vol? Degene met de meeste vakjes heeft gewonnen.

Leuk om samen te spelen, want ook al ken jij als ouder de tafels veel beter, je hebt toch het geluk nodig bij het gooien. En zo maakt jouw kind grote kans om gewoon van zijn papa of mama te winnen!

Tip: als het de blad lamineert, kun je ze met whiteboardstift beschrijven en ook weer schoonmaken. Dus 1x printen, 1000x spelen!



Wedstrijdje sommen maken

Een wedstrijdje doen blijft toch een aangename activiteit voor kinderen. Alleen doe je geen wedstrijdje tegen elkaar, maar met jezelf. Kies welke tafels je wilt oefenen en download onderstaand bestand. Zet de timer op 1, 2 of 5 minuten. Ga zo snel mogelijk aan de slag. Als je er een niet weet, mag je overslaan. Hoeveel sommen maak je goed als de timer is afgelopen? Morgen doe je het weer. Probeer zo eens 5 dagen vol te maken en kijk eens hoe snel je beter wordt in het maken van keersommen!

Heb jij nog goede tips om kinderen te helpen bij het leren van de tafels? Laat ze achter in een reactie!

Lees ook mijn artikel over kinderen helpen met lezen!

liefs Kirsten