Het is al bijna niet meer weg te denken en ook ik heb al jaren een sim-only abonnement. Echter toen ik mijn allereerste mobiele telefoon kreeg, hadden we gewoon nog prepaid kaarten en betaalde je nog 50 cent per SMSje. Ja echt, oma vertelt hoor. Inmiddels heb ik al heel wat jaartjes een telefoon met abonnement en zou ik niet meer terugwillen naar een prepaid toestel. Waarom ik gekozen heb voor een sim-only abonnement en welke voordelen dat heeft, vertel ik je in deze blog.
Een sim-only abonnement is goedkoper
Ik ben en blijf een echte Nederlander en ik zit nu eenmaal gewoon graag voor een dubbeltje op de eerste rij. Gelukkig voor mij ben ik daarnaast ook nog eens heel zuinig op mijn spullen. Waar een ander misschien een jaar of twee met zijn toestel doet, gaan mijn apparaten eigenlijk nooit stuk en doe ik gerust een jaar of 5 met een telefoon. Zelf heb ik al zeker 8 jaar een sim only abonnement en het grootste voordeel hiervan vind ik dus de lage maandelijkse kosten. Je neemt een pakket dat het beste bij je past en je betaalt dus ook niet voor dingen die je niet nodig hebt.
Zo zit ik dus al jaren bij dezelfde aanbieder en heb ik een relatief goedkoop sim-only abonnement. Voor mij was de keuze dan ook snel gemaakt om dit abonnement door te laten lopen en daar zelf een nieuwe iPhone bij te kopen. Wat natuurlijk een flinke uitgave is, maar als je zelf dat geld maandelijks opzij zet, spaar je het zo bij elkaar.
Met een sim-onlyabonnement krijg je geen BKR-notering
Wist je dat wanneer een een telefoonabonnement met een toestel neemt, je in feite een toestel op afbetaling koopt? Wanneer dat toestel meer dan €250 kost, krijg je daar een kredietregistratie voor bij het BKR. Zo’n kredietregistratie kan nog wel eens hele vervelende gevolgen hebben.
Zelf hebben we dat ook ervaren bij het afsluiten van onze hypotheek. Ergens in het voorjaar kocht Sebas een nieuw abonnement met een toestel. Dat abonnement ging pas in in augustus, vlak voordat onze hypotheek rond zou komen. Kregen we ineens een melding van de bank dat de hypotheek niet door zou gaan omdat er een kredietregistratie was omhooggekomen op onze naam. We zijn ons, begrijpelijk, kapot geschrokken want we zagen in een keer onze dromen in duigen vallen. Na wat heen en weer bellen lukte het om met spoed het toestel bij de telecomaanbieder af te betalen en daar een betalingsbewijs van te krijgen waar de bank weer mee akkoord ging. Maar ik kan je vertellen, dit was niet voor herhaling vatbaar!
Hoe voorkom je een kredietregistratie?
Ik zou zeggen: sluit nooit meer een abonnement af met een toestel op afbetaling en neem lekker een sim-only met een los toestel. Nu heb ik wellicht makkelijk praten, want ik had op dat moment het geld om het toestel direct af te kunnen betalen maar ik ben me ervan bewust dat niet iedereen dat geluk heeft. Aan de ene kant denk ik: als je ergens het geld niet voor hebt, moet je het niet kopen. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je een toestel nodig hebt en dat je soms geen keus hebt. Alleen heb je dan natuurlijk altijd wel de keus tussen een werkend toestel of het nieuwste van het nieuwste.
Hoe je dan toch een kredietregistratie kan voorkomen? Je krijgt pas een kredietregistratie als je voor meer dan €250 een toestel op afbetaling aanschaft. Nu moet je weten dat een gemiddelde iPhone zo’n €750-€1000 kost, dus daar zit je al gauw overheen. Wil je zeker geen kredietregistratie? Los het bedrag tot die €250,- dan gelijk af. Op deze manier kun je de registratie voorkomen.
Een sim-onlyabonnement werkt ook voor kinderen
Tegenwoordig hebben steeds meer jonge kinderen al een telefoon. Iedereen heeft daar zijn eigen redenen voor maar ik denk dat het voor veel ouders een gevoel van veiligheid geeft. Dat je kind altijd de mogelijkheid heeft om jou te kunnen bereiken in geval van nood. Als er echt stront aan de knikker is, wil je niet dat je kind je niet kan bereiken omdat het beltegoed op is. In zo’n geval is een sim-only abonnement een uitkomst. Zo kan je kind starten met misschien een oude telefoon van jezelf of een oudere broek of zus én hou je ook nog een beetje de kosten in de hand.
Welke keuzes maakte jij bij het uitzoeken van een abonnement? Heb je ook sim-only of kies je juist voor een abonnement waarbij je gelijk ook een toestel betaalt?