Ieder jaar een nieuwe telefoon kopen? Nee, dat is niets voor mij. Ik ben van het type ‘zuinig-op-m’n-spullen’ en vind het niet nodig om ieder jaar of iedere twee jaar een nieuw toestel aan te schaffen. Totdat de camera van mijn telefoon kapot ging en ik erachter kwam dat dat toch wel héél vervelend is voor mijn werk. Ik moet dus aan een nieuwe toestel.

Telefoon kapot… dit meen je niet!

Zo kocht ik twee jaar geleden een iPhone 12 mini. En daar was ik maar wat blij mee. Een toestel dat niet zo groot was, maar wel alle fijne functies die ik nodig had. Ik moest een paar keer slikken toen ik het bedrag moest betalen maar, met deze telefoon zou ik de komende jaren gewoon weer vooruit kunnen. En als je het bedrag dan over een paar jaar verdeelt, valt het best mee. Ik had natuurlijk kunnen weten dat mijn plan niet zou werken…

Ik was een gezellig dagje varen met de blogboot, toen ik tijdens die vaart zag dat de camera van mijn telefoon kuren had. Steeds scherpstellen zonder scherp te worden, niet meer kunnen inzoomen, erg vervelend. Ik dacht er niet te lang over na, want ongetwijfeld was dit probleem met het toestel een keer aan- en uitzetten wel weer verholpen. Maar het hielp dus niet. En de camera ging het steeds slechter doen. Daar baal ik natuurlijk flink van, want voor mijn werk gebruik ik de camera van mijn telefoon dus dagelijks en laten we niet vergeten dat je af en toe ook nog wel eens een plaatje van je kinderen wilt schieten.

Omdat ik het toestel verder niet direct af wilde schrijven, zocht ik eerst op wat het zou kosten om de camera te laten repareren. En daar schrok ik toch wel van. Dat geintje kost namelijk ook gerust nog minimaal €200 plus dat je dan je toestel moet wegbrengen of opsturen. Wat mij betreft geen optie.

Een nieuwe telefoon dan maar

Voor mij is het verschil in prijs tussen repareren en een nieuw toestel kopen te klein. Ik leg dan liever het geld van de reparatie bij een gespaard bedrag voor een nieuw toestel. Maar ja, als die-hard iPhone gebruiker weet je dat die krengen gewoon geld kosten. Hoewel er net een gloednieuw model op de markt is, is een iPhone 13 kopen voor mij een betere optie. Ik hoeft niet per se het allernieuwste model en het is ook fijn dat de prijzen van de iPhone 13 inmiddels ook wat gezakt zijn. Ik twijfel nog even tussen het standaard model en de mini, maar voor mij is het voornamelijk belangrijk dat ik gewoon weer op een normale manier foto’s kan maken die ook nog een beetje representatief zijn.

Waarom neem je dan niet een telefoon bij een abonnement?

Naast de welbekende opmerking: ‘Neem gewoon een Samsung’ (wat gelijk staat aan vloeken in ons Apple-huishouden) kreeg ik ook de vraag waarom ik dan niet een nieuw abonnement met een toestel neem. Het simpele antwoord is dat dat qua kosten voor mij helemaal niet interessant is. Ik zit al 1000 jaar bij dezelfde provider en heb daar echt de allerbeste sim-only deal. Zo goedkoop ga ik het nergens meer krijgen, haha. Daarnaast is het tegenwoordig zo dat je een kredietnotering krijgt wanneer je een telefoon bij een abonnement, oftewel op afbetaling koopt. Daar zit ik niet op te wachten. Dan nog maar even wat langer doorsparen en straks iets kunnen kopen wat helemaal van mezelf is en waarvoor ik niemand meer iets schuldig ben.

Weggooien doe ik mijn oude toestel zeker niet. Het scherm en de batterij zijn namelijk nog prima dus hij kan zeker nog dienen als extra schermpje voor de kinderen. Mijn vriendin Nicole schreef op Meisje-Eigenwijsje hier ook een hele interessante blog over. Handige tips voor de eerste mobiele telefoon voor je kind. Leestip!

Als je mocht kiezen, wat zou dan jouw nieuwe telefoon worden?

Afsluitende handtekening met bijschrift 'Liefs, Kirsten'.

Uitgelichte afbeelding via Unsplash