Tips bij het maken en plannen van huiswerk

Elke ouder krijgt er vroeg of laat mee te maken: je kind heeft huiswerk meegekregen en dat dient gemaakt en ingeleverd te worden. En waar het ene kind niet kan wachten om aan de slag te gaan is het andere kind alle mogelijke smoesjes aan het bedenken om er maar onderuit te komen. Waarom krijgen kinderen eigenlijk huiswerk en hoe help je je kind bij het maken?

Waarom krijgt mijn kind huiswerk?

Door het geven van huiswerk bereiden wij uw kind voor op het onderwijs op de middelbare school‘. Als je de schoolgids van veel basisscholen er op na slaat, zul je in veel gevallen een soortgelijk verhaal kunnen lezen. En op zich is daar ook helemaal niets mis mee, want dit klopt ook. Het huidige middelbare onderwijs is in veel gevallen zo ingedeeld dat in de les de stof wordt aangeboden en er ruimte is om vragen te stellen maar dat de verwerking op een ander moment dient plaats te vinden. Huiswerk dus.

Op de basisschool zit er vaak een opbouw in de frequentie en de hoeveelheid van het huiswerk. Mijn eigen ervaring is dat kinderen meestal van af groep 4 en 5 incidenteel een werkje mee naar huis krijgen, in de meeste gevallen om de lesstof nog eens extra te oefenen. Vanaf groep 6 wordt er opgebouwd naar zo’n 3 tot 5 keer huiswerk in de week in groep 8. Ongeveer één vak per dag. Kinderen raken gewend aan een bepaald werkritme waarbij de kaders duidelijk zijn afgebakend.

En dan komen ze op de middelbare school. Waar gelijk vanaf dag 1 de werkdruk flink wordt opgevoerd. Iedere dag 6 tot 8 verschillende lessen en vaak voor elk vak gelijk huiswerk. En zo komt jouw enthousiaste pré-puber met een volle agenda thuis. En misschien zelfs wel een beetje overdonderd, want dit is toch wel even hele andere koek. Nu red je het niet meer met een kwartiertje iedere dag. Hoe kun jij je kind hier het beste bij helpen?

Tips bij het maken van huiswerk

Of een kind succesvol zal zijn in het maken van zijn huiswerk valt en staat bij het maken van een goede planning. Sommige kinderen zijn prima in staat om voor zichzelf een goede planning te maken maar vaker gebeurt het dat dit niet het geval is. Dan kom jij als ouder aan zet. Help je kind bij het bewaren van het overzicht. Na een paar keer helpen zul je zien dat het makkelijker zelf gaat.

Waar hou je rekening mee bij het maken van de planning:

Mijn eerste tip is dat je de agenda van je kind alleen gebruikt om de afspraken in op te schrijven. Dus wanneer moet dit huiswerk af zijn en op welke moment is er een toets of examen. Gebruik daarnaast thuis een planner met meerdere kolommen waarin je duidelijk onderscheid kunt maken en genoeg ruimte hebt om te schrijven.

  • Schrijf in de eerste kolom de afspraken voor die dag, dus het huiswerk wat af moet zijn. De volgende kolom is je werkplanner: hierin zet je wat je die dag gaat maken na schooltijd. De laatste kolom is de kolom voor het leerwerk. Zet daarin bijvoorbeeld dat je die dag 10 minuten je Engelse woordenlijst gaat doorlezen. Je kunt hier ook gewoon een a4 of a3 voor gebruiken, maar het handigst is het een planner waar de datum ook al bij staat, om misverstanden te voorkomen.
  • Geef elk vak een eigen kleur, zo kun je makkelijk terugzien of je alle afspraken ook hebt ingepland om te maken.
  • Plan indien mogelijk niet alles op het laatste moment maar zoveel mogelijk vooruit. Natuurlijk ontkom je er niet aan als er op maandag werk wordt opgegeven voor dinsdag, maar vaak kun je dat al wel inschatten aan de hand van het rooster.
  • Schrijf in deze planner ook de andere afspraken van je kind, zoals sport, hobby of bijbaantje. Dit geeft je inzicht hoeveel tijd het kind die dag heeft voor zijn huiswerk.

Evalueer je planning af en toe ook. Had je genoeg tijd voor het leren van die ene toets? En kreeg je het maakwerk ook op tijd af? Hoe kunnen we de drukke dagen nog beter plannen?

Welke afspraken maak je over het maken van huiswerk?

Je kunt wel heel strak tegen je kind zeggen dat hij nú aan zijn huiswerk moet maar we weten allemaal dat vaak juist het tegenovergestelde resultaat geeft. Wat je wel kunt doen is het maken van afspraken over bepaalde momenten. Het ene kind vind het fijn om gelijk bij thuiskomst aan de slag te gaan, want dan zijn ze er maar van af. Een ander kind heeft wellicht eerst even een momentje nodig om even te ontprikkelen van een lange dag. Dit is voor elk kind anders.

Zien werken, doet werken dus probeer de momenten dat er huiswerk wordt gemaakt, zelf ook iets ‘nuttigs’ te doen. Lees een boek, vul je eigen planning in, maak het weekmenu en de boodschappenlijst, you name it. Daarnaast, als je allemaal bij elkaar zit, zie je snel genoeg als het even niet lukt en kun je makkelijk je hulp aanbieden.

Belangrijk is wel dat het huiswerkmoment prikkelarm is. Dus telefoons even weg met het geluid uit en de tv uit. Indien gewenst kan er een muziekje aan of juist een koptelefoon om om niet te worden gestoord door omgevingsgeluid. Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat zo min mogelijk afleiding is. Des te sneller is het klaar!

Wat doe je als je zelf weinig thuis bent?

Ben je zelf weinig thuis op de momenten dat er huiswerk wordt gemaakt en maak je je zorgen over het feit óf er wel huiswerk wordt gemaakt en heb je misschien op die dagen juist enorme strijd over het huiswerk? Overweeg dan eens huiswerkbegeleiding. Dat hoeft natuurlijk heus niet 5 dagen in de week maar het kan zeker wel helpen op juist een drukke huiswerkdag. Tegenwoordig heb je naast huiswerkbegeleiding die op school vaak wordt aangeboden ook diverse instanties die op diverse locaties in de buurt huiswerkbegeleiding geven. Bij huiswerkbegeleiding wordt je kind geholpen bij het plannen van maak- of leerwerk maar is er ook ondersteuning wanneer het huiswerk moeilijk is. Daarnaast, ook hier geldt weer: zien werken, doet werken!

Wat zijn jouw tips bij het maken van huiswerk?

liefs kirsten

Foto door Ylanite Koppens via Pexels

Sharing is caring!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *