Handige tips bij verhuizen

Nee, rustig maar, wij zitten nog steeds helemaal naar onze zin in ons huis. Verhuizen gaat hier alleen nog gebeuren als ik de loterij win en alles kan laten regelen, haha. Maar, na mijn afgelopen 4 verhuizingen, durf ik wel te zeggen dat ik een aantal handige tips bij verhuizen voor je heb. Dus heb jij verhuisplannen? Sla deze tips dan even op!

Een goed begin is het halve werk

De laatste keer dan ik ging verhuizen, zaten we nog midden in een verbouwing, was ik net bevallen van Nova en was het, op het eerste gezicht, eigenlijk allemaal niet zo goed geregeld. Eigenlijk had ik een verhuisbedrijf moeten inhuren, maar ja, ik was eigenwijs. Toen we die dag, met behulp van 4 vrienden, toch in 1 dag over gingen, alle dozen gelijk op de goede plek terecht kwamen én ik die avond gewoon in mijn eigen bed kon slapen, kon ik toch wel zeggen dat ik het beter had voorbereid dan ik dacht. Bij elke verhuizing geldt natuurlijk ook het eeuwenoude gezegde: ‘Een goed begin is het halve werk!’

Tips bij zelf verhuizen

Om het proces allemaal wat beter te laten verlopen is het handig om van tevoren dus goed na te denken over wat er allemaal mee moet, want eventueel gelijk naar de kringloop kan en waar alle spullen in het nieuwe huis heen moeten. Met deze tips gaat het verhuizen een stuk vlotter.

Label al je dozen volgens een logisch systeem

Stap 1 bij het verhuizen is natuurlijk het inpakken van je spullen. Zorg voor voldoende verhuisdozen, of vraag de groenteboer op te hoek om de bananendozen die hij binnenkrijgt voor je op te sparen. Die dozen zijn namelijk heel erg geschikt voor boeken, omdat ze wat dikker zijn dan de gemiddelde verhuisdoos. En eh.. begin niet de week van te voren met inpakken. Alles wat je voorlopig niet nodig hebt gaat zo snel mogelijk in een doos en dat geldt ook voor de kinderen!

Wees bij het gebruik van dozen niet te zuinig. Liever een paar dozen extra en straks gemak met uitpakken, dan wanneer en in 1 doos spullen zitten voor 3 verschillende kamers. Pak je spullen dus per kamer in en zorg dat er op de doos in duidelijke letters staat geschreven waar de doos in het nieuwe huis heen moet. Zorg dat er in het nieuwe huis op elke deur een papiertje hangt met daarop hoe de kamer heet. Zo voorkom je dat alle bureauaccessoires in de slaapkamer komen en de knuffels van je kind in de studeerkamer.

Zeker als je een grote club vrienden of familie hebt die je komen helpen met verhuizen, kun je het overzicht verliezen. Geef iedereen een duidelijke opdracht. Stel ze verantwoordelijk voor het leeghalen van een bepaalde kamer en ook weer het inrichten daarvan. Komt er ook iemand helpen die niet kan sjouwen? Die is in charge van de catering. Koffie, koeken en broodjes voor de hongerige verhuizers!

Wat is een prioriteit?

Ik weet, dat als ik Sebas zijn gang had laten gaan, ik een compleet ingerichte muziekkamer had gehad, maar mijn eigen matras nog op de grond zou liggen. Voor mij was het bijvoorbeeld een prioriteit dat op de dag van verhuizing mijn bed in het oude huis uit elkaar ging, maar ook direct bij aankomst in het nieuwe huis weer in elkaar gezet zou worden. Doe dat soort dingen als je nog fris bent en niet als zo’n matras op de grond wel een aanlokkelijk lijkt.

Pak een koffertje in voor de eerste nacht

Als je ’s avonds laat nog op zoek moet naar de doos met de tandenborstels, of de kledingzak met je schone ondergoed of de badlakens, word je niet vrolijk. Pak dus voor ieder gezinslid een klein koffertje of een tas in met alle spullen die je die avond en de volgende ochtend nodig hebt om normaal te kunnen slapen en de dag op te starten. Denk aan je medicatie, telefoonoplader, de knuffels van de kinderen, setje schone kleding een handdoek en je toilettas. Dit was wat mij betreft echt een lifesaver.

Doe een Marie Kondootje vóór de verhuizing

Maak niet dezelfde fout als die ik maakte toen ik van mijn eerste flat naar mijn eengezinswoning verhuisde. Ik had in de flat to-táál geen zin om alles uit te zoeken dus gaf ik de orders om gewoon alles in te pakken en mee te nemen. Dat zou ik in het nieuwe huis wel een keertje uitzoeken. Je voelt ‘m al aankomen… Dat keertje kwam dus niet en mijn zolder bleef volstaan met dozen vol met spullen die ik toch nooit meer gebruikte.

Veel slimmer is om, wanneer je weet dat je gaat verhuizen, al een eerste poging tot schiften te doen. Ruim je keuken en zolder op, gooi dubbele dingen weg, en wees kritisch. Alles waarvan je het al een jaar niet gebruikt hebt, kan mogelijk weg. Breng alvast wat spullen naar de kringloop of zet ze op Marktplaats of Facebook. Grote kans dat je er dan ook nog wat aan verdient of in ieder geval iemand anders blij mee maakt.

Een van de beste tips: láát je verhuizen!

Zoals ik al zei, als ik ooit nog ga verhuizen, doe ik dat wanneer ik de loterij heb gewonnen en alles, maar dan ook echt alles, kan laten regelen. Gelukkig is het inhuren van een bedrijf echt niet onbetaalbaar en doe je er goed aan een verhuisbedrijf prijsindicatie op te vragen. Het is alleen simpelweg een stukje kosten dat je voor je verhuizing moet incalculeren. Overigens is het wel slim om bij verschillende bedrijven een offerte op te vragen want prijzen kunnen flink uiteenlopen.

Bedenk van tevoren goed wat je de verhuizers wilt laten doen. Helpen ze ook bij het inpakken en het demonteren van meubels? Dat kost meer tijd, dus meer geld. Doe je al een groot gedeelte zelf, en zet je bijvoorbeeld alle dozen al op de begane grond, scheelt dat natuurlijk enorm in het werk!

Hoe vaak ben jij al verhuisd in je leven?

liefs Kirsten

Deze blog kwam tot stand door middel van een samenwerking.

Foto door Ketut Subiyanto via Pexels

Sharing is caring!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.