20-20-2! Doe mee! Samen tegen bijziendheid bij kinderen

Sinds de jaren ’50 is het aantal brildragende mensen enorm toegenomen doordat er steeds meer van veel dichtbij wordt gekeken. Vooral bijziendheid bij kinderen is enorm toegenomen en is natuurlijk een kwalijke zaak. Tegenwoordig zijn er de leukste brillen voor kinderen verkrijgbaar maar wist je dat je zelf ook iets kunt doen om te voorkomen dat jouw kind bijziend wordt? Met de campagne Doe mee! 20-20-2! wil het Oogfonds ouders bewust maken van een gezonde levensstijl voor ogen.

Wat is bijziendheid precies?

Bijziendheid (ook wel myopie genoemd) is een afwijking aan de ogen die alleen kan worden gecorrigeerd door het dragen van een bril (of lenzen) met min-glazen. Hoewel bijziendheid erfelijk kan zijn, is het veel naar een voorwerp dichtbij kijken een grote boosdoener. Veel van dichtbij kijken, dus bijvoorbeeld in een boek, naar een tablet of telefoon, zorgt er namelijk voor dat de ogen in de lengte groeien. Dit zorgt ervoor dat lichtstralen die het oog binnenkomen niet óp het netvlies samenkomen, maar al daarvoor, wat wazig zicht veroorzaakt. Lengtegroei van het oog kan worden geremd door voldoende buiten zijn, zelfs als het slecht weer is!

Wat betekenen mijn ogen voor mij?

Als brildrager ben ik natuurlijk voorzichtig met mijn ogen. Ik was nog geen 3 jaar oud toen ik al in het oogziekenhuis werd onderzocht op een erfelijke oogafwijking. En weet dus ook wat het is om als kind de beperkingen te hebben van slecht zicht. Ook merk ik dat mijn ogen achteruit gaan door teveel te kijken naar schermen en dat ik meer moeite heb met het wisselen tussen dichtbij en veraf. En dat is natuurlijk niet zo vreemd, want die schermen en al dat dichtbij kijken is overal om je heen. Ook ik zit te makkelijk te lang met mijn telefoon in mijn hand of te lang achter mijn laptop om te schrijven.

Waaraan ik het merk? Hoewel mijn sterkte gelijk is gebleven, heb ik wel een grotere cilinder in mijn glazen gekregen in mijn nieuwe bril. Vermoeide ogen van het steeds scherp moeten stellen was eerder regel dan uitzondering. Ook merk ik dat ik in het donker steeds slechter zie en dat ik tijdens het autorijden moeite heb de lichten van tegenliggers. Ik schafte daarom ook gelijk een ‘nachtbril’ op sterkte aan en ik moet zeggen dat ik daar flink gebruik van maak.

Voor Pippa en Nova wil ik het dan ook echt anders en ben ik extra alert op eventuele oogproblemen. De meiden doen gelukkig eigenlijk vrij weinig van klein scherm. Telefoons en tablets zijn bij ons in huis geen speelgoed voor de kinderen. Wel wordt er tv gekeken maar ik probeer dat toch ook wel te beperken én ervoor te zorgen dat de meiden niet met hun neus ín de tv zitten. Gelukkig kan Pippa niet zo lang stilzitten en heeft ze geen zitvlees voor urenlang tv-kijken dus is het makkelijk om haar te motiveren even wat anders te gaan doen.

20-20-2: dat doe je zo!

De richtlijn om je ogen beter te beschermen is een hele simpele. Voor elke 20 minuten die je dichtbij hebt gekeken in boek, tablet of telefoon, kijk je 20 seconden naar een voorwerp ver weg. Daarnaast zorg je ervoor dan je minstens 2 uur per dag buiten bent.

Tips om de 20-20-2! Doe mee! te volgen

  • Zet voor kleine kinderen tijdens het kijken een wekkertje. Zo kun jij, ook als je bezig bent niet vergeten om ze even te helpen herinneren wat anders te gaan doen.
  • Maak afspraken met oudere kinderen over schermtijd.
  • Zit je zelf veel achter de computer of een ander beeldscherm? ‘Model’ deze regel dan ook. Kinderen doen jou na, en nemen dus ook jouw goede gewoontjes over. Sta na 20 minuten achter een scherm even op, loop even rond, drink een glas water en ga daarna weer verder.
  • Doe een spelletje zoals ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ terwijl je naar buiten kijkt. Of stel een gerichte vraag over een voorwerp dat weg weg staat.
  • Kinderen die naar school gaan komen al makkelijk aan twee uur buitentijd. Zowel in de ochtend als in de middag wordt er natuurlijk buiten gespeeld en kinderen zijn onderweg van en naar school. In het weekend stimuleer je ze door er lekker op uit te gaan in plaats van in pyjama op de bank te hangen. Zo ben je er zelf ook even lekker uit, dus win-win!
  • Heb je jongere kinderen en ben je vaak thuis? Laat kinderen buiten spelen in de tuin, maak een wandeling met de hond of ga lopend een boodschapje doen. Een bezoekje aan de kinderboerderij doet het ook altijd goed.
  • Het Oogfonds heeft ook een leuk en gratis informatiepakket over myopie (bijziendheid) bij kinderen met leuke tips om nog beter voor je ogen te zorgen. Dat vraag je hier (voor kinderen van 3-6 jaar) en hier (voor kinderen ouder dan 6 jaar) kosteloos aan!

Samen tegen bijziendheid

Met alle tips hierboven én die van het Oogfonds kun jij je kinderen helpen aan gezondere ogen. Dat ga ik ook doen de komende weken en ik deel mijn bevindingen en tips in mijn stories. Ga je de uitdaging met me aan? Post je leukste foto’s met #20202doemee op Instagram!

liefs kirsten

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met het Oogfonds

Sharing is caring!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *