Dat lezen heel erg belangrijk is, hoe ik jullie natuurlijk vast niet te vertellen. Eerder schreef ik natuurlijk ook al over het helpen bij het leren lezen in de onderbouw. Dat lezen leuk is, is alleen lang niet voor iedereen zo. En daarom wil ik jullie graag vertellen over een nieuw leesbevorderingsprogramma Lequ, van uitgeverij ThiemeMeulenhoff. Lequ | maakt je wereld groter biedt een programma met allerlei interessante boekpromoties en leesbevorderingsactiviteiten die aansluiten bij de taaladviezen van curriculum.nu om lezen leuker te maken.

Waarom sommige kinderen lezen niet leuk vinden

Je kent ze wel, die kinderen die iedere 5 minuten bij de boekenkast staan voor een nieuw boek. Niet omdat ze nu zo ontzettend snel lezen, maar omdat ze gewoon geen leuk boek kunnen vinden. Het leesplezier valt of staat bij de keuze van het juiste boek. Om een goede keuze te maken voor een leesboek zijn er een aantal dingen van belang. Ten eerste moet het onderwerp je natuurlijk aanspreken. Als je interesse is gewekt, lees je sneller door. Ten tweede is het heel belangrijk dat je een boek kiest op het juiste leesniveau. Een te makkelijk boek is niet uitdagend, een boek met te moeilijke woorden of teksten is frustrerend en demotiverend.

Vaak zie je bij kinderen die zeggen dat lezen stom is, dat ze niet genoeg op hun eigen niveau worden bediend. Vaak zijn dit de kinderen met bijvoorbeeld dyslexie. Dyslexie betekent overigens niet dat een kind niet kan lezen. Het betekent alleen dat een kind meer moeite moet doen om letters van elkaar te onderscheiden. Het herkennen van woordbeelden gaat moeizaam en grote lappen tekst in een klein lettertype zijn voor deze kinderen overweldigend. Kom bij mij nooit aan met het excuus: ‘Ik kan niet lezen want ik heb dyslexie’. Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Dan beweeg ik hemel en aarde om je zo goed mogelijk te helpen om jou te laten zien dat jij echt wel kunt lezen en dat lezen ontzettend leuk kan zijn!

Waarom lezen natuurlijk wel heel leuk is

Naast dat lezen toch wel van cruciaal belang is in het leven, kan lezen je ook ontspanning bieden. Natuurlijk weten we allemaal dat het volgen van een opleiding of het uitvoeren van een baan lastig gaat als je niet, of moeilijk, kunt lezen. Helaas speelt analfabetisme nog steeds een grote rol in Nederland. Des te belangrijker dat wij de kinderen op de basisschool een gezonde leesstijl meegeven. Leesplezier is daarbij één van mijn eigen stokpaardjes. In mijn klas mag een kind alles lezen, zolang er maar letters in staan. Dus ja, ook stripboeken of een prentenboek!

In mijn klas probeer ik kinderen uit te dagen door steeds weer een nieuw boek te ontdekken. Toen ik nog groep 5 en 6 deed, was het eerste kwartier van de dag standaard leestijd. Voordat de kinderen de klas ik kwamen, legde ik dan een stapeltje verschillend leeswerk op hun tafelgroepje. Die dag mocht daaruit gekozen worden. Informatieboeken, strips, tijdschriftjes maar ook prentenboeken of nieuwsartikelen. Wat ik vooral leuk vond om te zien, was dat wanneer de leerlingen dan een eigen leesboek mochten kiezen, ze regelmatig ook iets kozen wat eerder die week op hun tafel had gelegen.

Daarnaast speelt boekpromotie ook een belangrijke rol bij het vinden van het juiste boek. Regelmatig trok ik een stapel boeken uit de kast, ging op mijn kruk voor de klas zitten, vertelde kort over het boek en de schrijver en las 1 of 2 random bladzijdes. Eigenlijk een soort van mini-boekbespreking. De besproken boeken lagen op een vaste plaats in de klas en waren 9 van de 10 keer allemaal ‘uitgeleend’. Een stukje van een verhaal horen, betekent vaak dat je wil weten hoe het afloopt!

Hoe zet je Lequ in?

Lequ zet ook in op deze soorten van boekpromotie. Het pakket, dat vier keer per jaar verschijnt, bevat voor alle leerlingen een tijdschrift en voor de leerkracht een tijdschrift met een extra kolom waarin lessuggesties en tips worden gegeven. Ook bevat het leerkrachtmagazine leerzame theorie én handige QR-codes om op internet direct verder te kunnen lezen.

Het mooie is dat Lequ naast elke huidige leesmethode kan worden ingezet. Het is echt een op zichzelf staande leesbevorderingsactiviteit die je op elk moment van de dag kunt inzetten, klassikaal óf individueel.

Het tijdschrift bevat naast diverse boekfragmenten ook heel veel leuke weetjes, liedteksten en interviews met relevante bekende personen. Wat ik vooral ook fijn vind, is dat er ook aandacht wordt besteed aan gedichten en gedachten, op de basisschool vaak een ondergeschoven categorie bij het leesonderwijs.

Daarnaast is er een online omgeving waar gebruik kan worden gemaakt van een boekenfilter, een handige tool om een boek te vinden die passen bij de interesses van een kind. Voor de leerkracht is er een speciaal kopje ‘Leeskracht’. Een pagina waarop allerlei praktische kennis te vinden is die je direct in de klas kunt toepassen. Interessante artikelen over lezen maar zeker ook leuke tips voor activiteiten.

Mijn mening over Lequ!

Allereerst juich ik alle initiatieven toe die er voor zorgen dat lezen leuker en interessanter wordt. Met het tijdschrift en de handleiding voor de leerkracht heb je een mooi pakket om direct in de klas toe te passen. De meeste kinderen vinden zo’n tijdschriftje iets leuks hebben. Het is weer even wat anders dan een dik boek. Mooi meegenomen is dan ook dat ze in het tijdschriftje onbewust allerlei verschillende soorten teksten lezen. Eigenlijk is het dus al een leesactiviteit an sich.

Ik kreeg van Lequ een probeerpakket toegestuurd voor de bovenbouw. Daarin zaten 25 leerling-tijdschriftjes en een leerkrachtmagazine. Uiteraard krijg je bij een abonnement het exacte aantal dat je nodig hebt in de klas. In mijn pakket kreeg ik ook het leesboek Keverjongen van M.G. Leonard, een boek dat in deze editie ook extra is uitgelicht. Ik vind het krijgen van een fysiek boek echt bijdragen aan het pakket. Je kunt wel boeken promoten, maar als er vervolgens een drempel is van naar de boekwinkel of bibliotheek gaan om het te kunnen lezen, haken veel kinderen al af. Dat is ook gelijk het lastige aan leesonderwijs. Boekpromotie gaat vaak over nieuwere boeken, die nog niet aanwezig zijn in de klas of schoolbieb.

De online omgeving zou ik graag nog wat uitgebreider zien. Nu is er voor de leerlingen een boekfilter en voor de leerkracht een leeskrachtpagina. Aangezien kinderen tegenwoordig veel meer visueel zijn ingesteld, lijkt het me wellicht een leuke toevoeging om filmpjes of vlogs van bepaalde auteurs toe te voegen die iets vertellen over hun boeken, of een stukje voorlezen. Of bij elk tijdschriftje een teaserfilmpje. Alles wat maar kan helpen om de kinderen ‘lekker’ te maken om te gaan willen lezen! Maar goed, dit is pas de tweede editie, dus wie weet wat er allemaal nog wordt toegevoegd!

Of ik het pakket zou inzetten in mijn klas? Absoluut! Zoals ik al zei grijp ik graag alle mogelijkheden aan om meer te doen aan boekpromotie. In de bovenbouw is het vaak lastig om kinderen te blijven motiveren met lezen. Met de leuke teksten en ook andere soort teksten is alleen het magazine al een goede toevoeging op het leesonderwijs. Natuurlijk hou je altijd kinderen die lezen gewoon echt niet leuk vinden. Maar als je een goed aanbod hebt, heb je als leerkracht in ieder geval je uiterste best gedaan!

Meer informatie over Lequ, abonnementen en prijzen vind je op Lequ.nl

Lezen jouw kinderen graag?

Deze blog is tot stand gekomen door middel van een samenwerking.

liefs kirsten