Quiche op 5 verschillende manieren: makkelijk en lekker

In het kader van de makkelijke maaltijden is er altijd ook nog zoiets als quiche. Zelf vind ik quiche een lekkere weekendmaaltijd, eventueel met een kopje soep of salade erbij. Of het echt in de categorie gezond valt, vind ik lastig maar je kunt er zeker een goede lading groenten instoppen, dus dat is voor mij genoeg. Wat ik ook leuk vind aan een quiche is dat je je eigenlijk niet aan een recept hoeft te houden. Gooi erin wat je nog in de koelkast hebt liggen en ga aan de slag!

Wat heb je nodig voor de basis:

  • 6 plakjes bladerdeeg (gewoon of voor hartige taart)
  • 4 eieren (M)
  • 250 ml slagroom of crème fraîche
  • 100 gram geraspte kaas
  • een quichevorm/springvorm van 24cm

Ik zelf gebruik vaker slagroom omdat ik dat eigenlijk altijd wel in huis heb, maar crème fraîche geeft een net wat andere smaak. Gewoon allebei eens proberen, dan weet je zelf wat je lekkerder vindt.

Maak je je deeg liever zelf? Probeer dan eens het recept van Laura’s Bakery.

Wat moet je doen?

Voor de basis hoef je eigenlijk maar weinig spannende handelingen te doen. Verwarm de oven voor op 200 graden. Begin dan met het invetten van je bakvorm, zodat de quiche ook nog makkelijk los komt na het bakken. Bekleed de vorm met het bladerdeeg en prik voldoende gaatjes in de bodem met een vorm. Dit zorgt ervoor dat de bodem ook goed gaar wordt.

Kies uit onderstaande suggesties een lekkere vulling en doe die in het bladerdeeg.

Klop daarna de eieren los samen met de slagroom of crème fraîche en wat peper en zout. Voeg op het laatst ongeveer driekwart van de geraspte kaas toe en roer goed door. Giet dit mengsel over de vulling en strooi de rest van de geraspte kaas eroverheen. Bak de quiche nu in zo’n 30 – 45 minuten af toe ‘ie goudbruin is. Laat de quiche nog zo’n 10 minuten nagaren.

* De baktijd varieert bij de soort bakvorm die je neemt. Neem je een lage quichevorm, dat ben je in ongeveer 30 minuten wel klaar. Maar neem je een kleinere springvorm die je wat hoger afvult, dan heeft de quiche vaak wel 45 minuten nodig.

Quiche met prei en spekjes

De meest standaard quiche is toch wel die met prei en spekjes. Gebruik voor deze vulling 2 preien en 250 gram spekjes. Bak ik een koekenpan de spekjes uit en snijd de prei in (halve) ringen. Bak de prei nog een paar minuutjes mee met de spekjes.

Quiche met kip, prei en paprika

Afgelopen week probeerde ik een recept van Uit de keuken van Fatima. Zij maakt de quiche met prei, paprika en kipfilet. Samen met nog wat lekkere kruiden gaf dit een heerlijke variatie. Klik op de link voor de ingrediënten!

Quiche met spinazie en feta

Maak de vulling eens even helemaal anders met 500 gr bladspinazie en een plak feta. Laat je spinazie in een beetje olijfolie goed slinken. Voeg dit toe aan de bakvorm. Verkruimel de plak feta en doe de vulling van eieren en slagroom erbij en roer voorzichtig door elkaar. Je kunt er in dit recept voor kiezen om iets minder gewone kaas te gebruiken. Hoeft niet natuurlijk 😉

Quiche met zalm en broccoli

Ga je liever een keertje voor vis, dan is deze variatie met zalm en broccoli een hele goede. Gebruik 150-200 gram gerookte zalm in kleine stukjes gesneden en 400 gram kleine broccoliroosjes. Ik kook de broccoli eigenlijk nooit van tevoren, dat is niet nodig.

Quiche met andijvie en cashewnoten

Deze tip van Allerhande heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar de combinatie klinkt zo lekker dat ik dat zeker snel ga doen. Laat zo’n 650 gram andijvie (voorgesneden of in reepjes) in een pan goed slinken en laat het in een vergiet goed uitdruppen. Roer hier de 100 gram ongezouten cashewnoten doorheen en vul de bakvorm hiermee. Eiermengsel erover en in de oven ermee.

Eet smakelijk!

Wat is jouw favoriete quicherecept?

liefs kirsten

Op zoek naar meer lekkere en makkelijke recepten? Kijk hier eens!

Uitgelichte foto: Malidate Van

Sharing is caring!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *