Mijn ervaring met banen zwemmen + update

Als je me op Instagram volgt (@mamagisch) weet je dat ik sinds zo’n 3 maanden weer aan het zwemmen ben. Ik krijg regelmatig vragen over hoe het met me gaat en of ik merk dat het zwemmen invloed heeft op mijn fitheid. Ik vertel je natuurlijk graag meer over mijn ervaring met banen zwemmen.

Zwemmen is goed voor je

Over het algemeen is zwemmen goed voor je. Het is een bewegingsactiviteit die weinig druk legt op je gewrichten. Het is dus ook heel geschikt is voor mensen met een wat grotere omvang of met lichamelijke klachten. Nu is er natuurlijk wel een verschil tussen een beetje ronddobberen of daadwerkelijk je lichaam trainen. Voor mij is het in ieder geval een manier waarop ik aan mijn beweging kom zonder na afloop meer pijn te hebben dan waarmee ik het zwembad in ging.

Hoe vaak en hoe lang zwem je ongeveer?

Ik zwem twee keer per week, op dinsdag en woensdagochtend. Het komt hier met de openingstijden zodanig goed uit dat ik Nova naar de opvang breng en dan direct door kan naar het zwembad voor mijn sportmoment. Inmiddels zwem ik standaard 50 baantjes en ben daar zo’n 35 tot 40 minuten mee bezig. De ene keer zwem ik wat sneller dan de andere keer. Het is maar net hoe ik me voel en hoe makkelijk het gaat.

‘Echt zo knap dat je iedere week weer gaat!’

Complimentjes blijven wekelijks binnenkomen als ik weer deel dat ik uit het zwembad kom. En dat is superlief en vooral heel motiverend! Omdat het goed in mijn schema past, is het voor mij geen grote opgave om twee keer te gaan zwemmen. Eerder maakte ik dagelijks een wandeling (met Ommetje) maak door een peesplaatontsteking in mijn hiel moest ik daar mee stoppen. Heel jammer want ik vind het echt heerlijk om te lopen. Podcast aan, gáán en even lekker mijn hoofd leeuwendelen. Nu heb ik dat met zwemmen. Tijdens het zwemmen denk ik echt alleen maar aan het hoeveelste baantje ik zwem of hoe sneller kan zwemmen door betere techniek te gebruiken. Ontzettend mindful dus!

‘Je hebt me geïnspireerd om ook te gaan zwemmen!’

Ook dit berichtjes komen binnen en uiteraard maakt mijn hart dan weer een sprongetje. Bijna 4 jaar geleden startte ik Mamagisch om mijn verhaal kwijt te kunnen. Te vertellen hoe het leven als moeder is, als vrouw, als vriendin en als al die andere rollen die we onszelf toebedelen. Ik krijg regelmatig reacties van mensen om me heen dat ze het zo tof vinden dat ik zo open schrijf. Dat doe ik voornamelijk voor mezelf maar als ik ook maar 1 persoon kan helpen met mijn verhaal, is dat al winst. Dat ik dus twee keer per week mezelf in bikini of met een handdoek op m’n kop op de foto zet voor de spiegel in de kleedkamer, is dus voornamelijk voor mij. Maar als ik jou daarmee kan inspireren om ook meer te gaan bewegen, is dat mooi meegenomen! Lekker volhouden!

‘Hoe hou je het vol?’

Het zal je wellicht verbazen maar voordat ik moeder werd stond ik met regelmaat 5 dagen per week in de sportschool. Ik vind het heerlijk om te bewegen maar er moet wel een stukje motivatie zijn. VOor mijn zwangerschappen had ik een fantastische sportschool met een klein ledenaantal en we hielden elkaar verantwoordelijk voor onze dagelijkse beweging. Kwam je niet opdagen bij je vaste les, werd er nadien gevraagd waarom je afwezig was, of dat alles goed met je was. Niet op een vervelende manier, maar juist geïnteresseerd, als support. Dat zorgde ervoor dat ik juist graag wilde sporten.

In het zwembad heb ik dat ook, als zij het wat minder. Iedere week zie ik dezelfde mensen. Maak je een praatje, groet je de badmeester (van wie ik natuurlijk wil dat hij mij supergemotiveerd vindt) en ben je na je training weer trots op jezelf dat je bent gegaan. Toen ik door corona en de aansluitende herfstvakantie niet kon komen, werd me nadien ook gezegd dat ze me gemist hadden. Die sociale ‘controle’ kun je heel irritant vinden maar voor mij werkt het juist heel motiverend!

‘Voel je je ook fitter nu je vaker gaat banen zwemmen?’

Uhm, JA! Mijn ervaring met regelmatig banen zwemmen is echt heel positief. Ik weet nog goed dat ik eind augustus voor het eerst ging en na 10 baantjes al dacht dat ik dood ging. En laten we het ook maar even niet hebben over de spierpijn die ik die eerste week had. De tandjes! Zoals ik al zei zwem ik inmiddels 50 baantjes per keer en natuurlijk gaat dat de ene dag makkelijker dan de andere. Soms moet ik mezelf ook echt even motiveren en heb ik een schop onder m’n kont nodig, maar als ik dan weer klaar ben en naar huis wandel, is mijn hoofd zo fris en helder, en voel ik me vooral ook echt heel goed! Het gaat allemaal met steeds meer gemak en ik merk dat ik ook meer kan. In het begin zwom ik alleen maar schoolslag en rugslag en nu pak ik er met regelmaat ook een blokje borstcrawl of rugcrawl bij. Ik merk dus echt wel dat mijn conditie beter wordt!

‘Val je ook af van zwemmen?’

Voordat ik begon met zwemmen heb ik op de weegschaal gestaan. Na drie maanden kan ik concluderen dat ik 3 kilo minder weeg dan toen. Of dat nu echt door het zwemmen komt, weet ik niet. Ik wil me ook niet teveel bezighouden met dat cijfertje op de weegschaal. Ik vind het veel belangrijker dat mijn lijf weer beter kan bewegen en ik me fitter voel. Afvallen is een mooie bijkomstigheid maar ik denk dat als ik echt grote veranderingen wil zien, ik ook mijn eetpatroon moet aanpassen en dat heb ik dus niet gedaan. Wel merk ik meer kracht in bijvoorbeeld mijn armen en heb ik ook het idee dat ik qua centimeters in mindering ben. Maar weet je, en ik heb dit al eens eerder gezegd: ik heb vrede met mijn lijf, al betekent dat niet dat tevreden ben. Dat zijn namelijk twee hele verschillende dingen. Ik zou graag minder willen wegen of slanker willen zijn, vooral omdat dat mijn gezondheid ten goede komt. Maar wat ik vooral niet wil is me fixeren op kilo’s, calorieën en moeten bewegen.

Mijn overall ervaring met banen zwemmen

Ik vind zwemmen dus heerlijk en mijn ervaring met banen zwemmen is dan ook vrijwel geheel positief. Natuurlijk baal ik er wel eens van dat mensen in de weg liggen, oude omaatjes half dobberend de hele week bepreken en daarmee iedereen ophouden of als mensen die het bad in komen precies in jouw lijn gaan liggen. Maar goed, kleinigheidjes heb je al gauw en ze wegen niet op tegen de voordelen die ik van mijn wekelijkse beweging ervaar. Ik blijf dus vrolijk doorzwemmen!

liefs Kirsten
Sharing is caring!

One Comment

  • Zwemmen is inderdaad enorm mindful he! Ik doe het niet meer zo vaak als een paar jaar terug, maar ik weet nog goed hoe ik me in het water alleen maar concentreerde op het volgende baantje. En hoe zalig dat gevoel wel niet was 🙂

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *